De kite
Aan de kite zie je dat Eleveight zijn lijn met vorige jaren wil doortrekken. Het design is strak en clean, de lay-out is anders dan 2019 maar toch zie je duidelijk dat dit de opvolger is. Ik vind looks meer dan geslaagd, ik was er meteen aan verkocht. Samengevat voor looks, alvast 10/10 voor mij.
De FS is dit jaar in 3 kleurencombinaties te krijgen: Turquoise/oranje, Rood/oranje en Grijs/oranje.
Het merk Eleveight wil in mijn ogen kwaliteit en klasse uitstralen en gaat de concurrentie volop aan met de andere grote merken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de beste materialen. Ook voor dit jaar wordt er gebruik gemaakt van ( naar mijn mening) de beste canopy stof die je op de markt kan vinden, namelijk de Teijin technoforce 4 dubbele ripstop nylon X4. Veel valt er over deze stof niet te vertellen, het feit dat de meeste grote merken de Teijin technoforce D2 gebruiken zegt al genoeg, maar Eleveight gaat nog een stapje verder hierin door niet de D2 dubbel ripstop te gebruiken maar de 4 dubbele ripstop X4. Dit doek staat er om bekend een zeer goede coating, een goede stijfheid en weinig rek te hebben waardoor de kite optimaal blijft presteren ook na veelvuldig gebruik. Voor de constructie van de canopy maakt Eleveight gebruik van en zogenaamde “panel layout”. Dit wil zeggen dat het doek uit kleinere panelen wordt gemaakt wat ervoor zorgt dat de stof nog minder rekt en minder vervormt. Hierdoor blijft de kite beter en langer in optimale vorm.
Voor het Dacron is dit jaar gebruik gemaakt van XT ( extreme high Tenacity cloth) technoforce. Dit is de dezelfde fabrikant als de canopy stof dus dit kan alleen maar goed zijn.
De kite is optimaal voorzien van de nodige dacron voor extra stevigheid. Bijvoorbeeld aan het ventiel van de leading edge, de wingtip en tussen strut en leading edge. Het weglaten van overbodige dacron zorgt voor gewichtsvermindering van de kite, wat helpt bij low wind performance van de kite. Je voelt toch een gewichtsverschil tussen de FS van 2019 en 2020.
De vorm van de dacron op de trailing edge is zo ontworpen om zo veel mogelijk rek en vervorming van de kite tegen te gaan. De afwerking van de kite is met 1 woord samen te vatten namelijk “TOP”.
De kite is met ontzettende veel oog voor detail ontworpen. Overal zijn de nodige markeringen met veel zorg aangebracht. De kite is aan de wingtip zoals we gewoon zijn naar wens af stellen. Aan de pigtail zelf kan je kiezen low wind of high wind.
De pigtail zelf kan je verzetten op de kite. Pigtail meer naar de wingtip: minder bardruk en sneller draaien. Pigtail verder weg van de wingtip: meer bardruk en trager draaien. Op de kite voldoende tekst en uitleg aangebracht van wat elke setting betekent of hoe hard je de kite mag/moet oppompen.
Peter Stewie mag trots zijn op deze kite. Ik denk dat hij dat wel is want ook zijn naam is netje op de kite aangebracht.
Ook de tips van de struts zijn netjes afgewerkt en de bridle defelector aan de wingtip is ook voorzien van de nodige info. De bridle deflector aan de wingtip is anders gebouwd dan in 2018 en 2019. Eleveight geeft als reden op dat deze bridle deflector tot voorbij de leading edge sluitingsnaad gaat waardoor het blijven hangen van een lijn nog moeilijker wordt.
De struts zijn voorzien van de nodige verstevigingen en ondersteuningen. De klep om de strut af te sluiten van de leading edge is hetzelfde gebleven ten opzichte van voorgaande jaren en ook hierbij is de nodige info voorzien van hoe je dit klepje moet bedienen.
Ook de klep om de kite op te pompen is hetzelfde gebleven. Zoals ik al zei in het begin. Wat goed is, is gebleven en daar hoort dit systeem zeker bij. Voor 2020 heeft het team de kite zo gebouwd dat je deze nog meer en beter kan afstellen naar je eigen wensen. Ze hebben aan de bridles de optie toegevoegd om 3 settings te kiezen. Ik heb deze settings persoonlijk nog niet uitgetest maar gewoon het feit dat deze settings voorzien zijn maakt de kite nog meer bijzonder en meer toegankelijk voor een groter publiek. Het verstellen van deze setting past het draaigedrag van de de kite aan ( meer draaiend op de wingtip of meer draaien op het center van de kite). Ik denk dat deze toevoeging de grootste meerwaarde zal geven aan deze kite en ik kijk er al naar uit om deze settings uit testen.
De 3 settings zijn Pivot, dit is voor wakestyle / parkstyle, Standard voor freestyle / freeride en tenslotte Tip voor bigair / megaloop.
Wat nog een vernieuwing is aan de bridles is dat het een 5 punts bridle systeem is geworden. Dit wil zeggen dat er 5 aanhechtingspunten op de kite zijn per bridle set ipv vroeger 4. Dit zorgt volgens Eleveight voor minder “twisten” van de kite.