Home

Review Eleveight kite FS 2020 by Kris Sutherland

Onlangs heb ik de mogelijkheid gehad om de nieuwe Eleveight FS kite 2020 te kunnen testen, tijd voor een review dus.

Algemeen Eleveight kite

De FS kite is 5 struts open C- kite. De FS is een high aspect ratio kite.  Tov 2019 is de aspect ratio nog iets verhoogd. Dit zorgt ervoor dat de kite nog iets meer lift genereerd dan de FS 2019.

Het is een kite voor freestylers en/of freeriders, maw voor kiters die het maximum uit hun kite sessie willen halen. De FS is ideaal voor big airs en dikke megaloops.  Het is een kite voor de gemiddelde tot gevorderde kitesurfer die een snelle en technische kite willen zonder beperkingen. Ook is deze kite geschikt voor de rustigere kitesurfers die graag wat basic tricks doen of wat hoogte willen halen met sprongen.

Wil je een iets rustigere kite die meer freeride georiënteerd is de RS misschien wel meer je ding. Omdat Eleveight zijn verhaal doortrekt in zijn kites wat bouw en materialen betreft, is deze review ook voor een groot deel van toepassing voor de RS en de WS.

Eleveight FS kite 2020Eleveight FS kite V3

De kite

Aan de kite zie je dat Eleveight zijn lijn met vorige jaren wil doortrekken. Het design is strak en clean, de lay-out is anders dan 2019 maar toch zie je duidelijk dat dit de opvolger is. Ik vind looks meer dan geslaagd, ik was er meteen aan verkocht. Samengevat voor looks, alvast 10/10 voor mij.
 
De FS is dit jaar in 3 kleurencombinaties te krijgen:  Turquoise/oranje, Rood/oranje en Grijs/oranje.
Het merk Eleveight wil in mijn ogen kwaliteit en klasse uitstralen en gaat de concurrentie volop aan met de andere grote merken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de beste materialen. Ook voor dit jaar wordt er gebruik gemaakt van ( naar mijn mening) de beste canopy stof die je op de markt kan vinden, namelijk de Teijin technoforce 4 dubbele ripstop nylon X4.  Veel valt er over deze stof niet te vertellen, het feit dat de meeste grote merken de Teijin technoforce D2 gebruiken zegt al genoeg, maar Eleveight gaat nog een stapje verder hierin door niet de D2 dubbel ripstop te gebruiken maar de 4 dubbele ripstop X4. Dit doek staat er om bekend een zeer goede coating, een goede stijfheid en weinig rek te hebben waardoor de kite optimaal blijft presteren ook na veelvuldig gebruik. Voor de constructie van de canopy maakt Eleveight gebruik van en zogenaamde “panel layout”. Dit wil zeggen dat het doek uit kleinere panelen wordt gemaakt wat ervoor zorgt dat de stof nog minder rekt en minder vervormt. Hierdoor blijft de kite beter en langer in optimale vorm.
Voor het Dacron is dit jaar gebruik gemaakt van XT ( extreme high Tenacity cloth) technoforce. Dit is de dezelfde fabrikant als de canopy stof dus dit kan alleen maar goed zijn.
 
De kite is optimaal voorzien van de nodige dacron voor extra stevigheid.  Bijvoorbeeld aan het ventiel van de leading edge, de wingtip en tussen strut en leading edge. Het weglaten van overbodige dacron zorgt voor gewichtsvermindering van de kite, wat helpt bij low wind performance van de kite. Je voelt toch een gewichtsverschil tussen de FS van 2019 en 2020.
 
De vorm van de dacron op de trailing edge is zo ontworpen om zo veel mogelijk rek en vervorming van de kite tegen te gaan. De afwerking van de kite is met 1 woord samen te vatten namelijk “TOP”.
De kite is met ontzettende veel oog voor detail ontworpen. Overal zijn de nodige markeringen met veel zorg aangebracht.  De kite is aan de wingtip zoals we gewoon zijn naar wens af stellen. Aan de pigtail zelf kan je kiezen low wind of high wind. 
  
De pigtail zelf kan je verzetten op de kite. Pigtail meer naar de wingtip: minder bardruk en sneller draaien. Pigtail verder weg van de wingtip: meer bardruk en trager draaien. Op de kite voldoende tekst en uitleg aangebracht van wat elke setting betekent of hoe hard je de kite mag/moet oppompen.
 
Peter Stewie mag trots zijn op deze kite. Ik denk dat hij dat wel is want ook zijn naam is netje op de kite aangebracht.
  
Ook de tips van de struts zijn netjes afgewerkt en de bridle defelector aan de wingtip is ook voorzien van de nodige info. De bridle deflector aan de wingtip is anders gebouwd dan in 2018 en 2019. Eleveight geeft als reden op dat deze bridle deflector tot voorbij de leading edge sluitingsnaad gaat waardoor het blijven hangen van een lijn nog moeilijker wordt.
 
De struts zijn voorzien van de nodige verstevigingen en ondersteuningen. De klep om de strut af te sluiten van de leading edge is hetzelfde gebleven ten opzichte van voorgaande jaren en ook hierbij is de nodige info voorzien van hoe je dit klepje moet bedienen.
 
Ook de klep om de kite op te pompen is hetzelfde gebleven. Zoals ik al zei in het begin. Wat goed is, is gebleven en daar hoort dit systeem zeker bij.  Voor 2020 heeft het team de kite zo gebouwd dat je deze nog meer en beter kan afstellen naar je eigen wensen. Ze hebben aan de bridles de optie toegevoegd om 3 settings te kiezen. Ik heb deze settings persoonlijk nog niet uitgetest maar gewoon het feit dat deze settings voorzien zijn maakt de kite nog meer bijzonder en meer toegankelijk voor een groter publiek. Het verstellen van deze setting past het draaigedrag van de de kite aan ( meer draaiend op de wingtip of meer draaien op het center van de kite). Ik denk dat deze toevoeging de grootste meerwaarde zal geven aan deze kite en ik kijk er al naar uit om deze settings uit testen.
 
De 3 settings zijn Pivot, dit is voor wakestyle / parkstyle, Standard voor freestyle / freeride en tenslotte Tip voor bigair / megaloop.
 
Wat nog een vernieuwing is aan de bridles is dat het een 5 punts bridle systeem is geworden. Dit wil zeggen dat er 5 aanhechtingspunten op de kite zijn per bridle set ipv vroeger 4. Dit zorgt volgens Eleveight voor minder “twisten” van de kite.

technoforcedacron canopypigtailwingtipleading edgestrutssettings kitesettings kite eleveight

De kitebar

Veel kan ik over de 2020 bar niet zeggen omdat ze momenteel nog niet beschikbaar is.
De bar zou ten opzichte van 2019 over het algemeen hetzelfde blijven. Ook hier, wat goed is, is gebleven. Het zouden blijkbaar maar wat kleine aanpassingen zijn.  Net zoals in 2019 zou de bar in lengte verstelbaar en zijn er 2 maten verkrijgbaar, 42/50cm en 47/55cm.De bar zou in 2 kleuren verkrijgbaar zijn, rood/donker grijs en licht grijs/donker grijs.
Ook zou de depowerlijn van een double line naar een single line veranderd zijn en zou er aan de safety lijn een swivel zijn toegevoegd.  Maar zoals gezegd, de nieuwe bar is nog niet beschikbaar momenteel. Naar mijn mening zit je even goed met de 2019 bar gezien de minimale veranderingen.

Eleveight kitebar

De opbergtas

Wat meteen opvalt is dat Eleveight zijn lijn met de vorige jaren wil doortrekken. Zo ziet de rugzak er vrij identiek uit met toch enkele kleine verbeteringen/ aanpassingen. Wat goed was, is gebleven. Wat ontbrak of een meerwaarde kon zijn is toegevoegd. Aan de zijkant van de zak zijn clips voorzien om je bar met zijn opbergtas aan te hangen. Aan dezelfde zijkant zijn straps voorzien voor je pomp of bar. Onderaan aan de zijkanten van de tas zijn kleine zakjes bijgemaakt die je pomp of bar ondersteunen zodat deze niet kan weg glijden. 
De rugzak is groot genoeg  en is voorzien van een grote U-rits, er zouden 2 kites in moeten passen volgens Eleveight.

Eleveight rugzak
In de lucht

Wat meteen opvalt eens de kite opgepompt, is dat de kite lekker stijf aanvoelt. De kite voelt lichter aan dan 2019 en ziet er gewoon goed uit. Wat de looks betreft ben ik zoals reeds gezegd alvast verkocht. De bardruk is medium tot licht, toch de feedback die je krijgt van de kite is gewoon perfect, de feedback lijkt mij toch wel een stuk beter te zijn dan in 2019. Je hebt altijd een goed gevoel van waar de precies is. De kite vliegt supersmooth en reageert goed op je stuurimpulsen. Je voelt echt dat je een goede strakke en stijve kite vast hebt wat ik persoonlijk graag heb. De lift die de kite genereerd is gewoon geweldig, Je merkt dat de lift beter en aangenamer dan het 2019 model, dit naar mijn mening door de iets beter feedback van de kite. Een loopje trekken is gebeurd in no time en wetend dat je dit nog kan finetunen via de afstelling op de bridle maakt dat je het loopen van de kite naar je eigen wensen kan brengen. Het is een snelle kite waarmee je een stuurfoutje toch nog snel kan rechttrekken. De basic tricks die ik kan, gaan met deze kite lekker vlot. De kite vangt windstoten goed op en je kan indien nodig de kite goed depoweren. Deze kite geeft me een goed en veilig gevoel. Ik ben benieuwd naar hoe deze kite reageert in andere windcondities en wat de verschillende mogelijkheden tot afstellen van de kite veranderen aan zijn vlieg gedrag.

Conclusie:
Samengevat ben ik meer dan tevreden met deze kite, hij ziet er goed uit, hij voelt goed aan, hij presteert gewoon top. Ik ben er nu al aan verkocht. Ik denk dat deze kite menig kiter zal bekoren. Wat mezelf betreft dit wordt alvast mijn nieuwe 9m kite voor het volgende seizoen.
Zoek je een nieuwe set kites is de Eleveight FS of RS zeker het overwegen waard. Ik ben er alvast aan verkocht voor het komende seizoen.
Greetz Kris.





Surf in Style

Ertbrandstraat 39
2950 Kapellen (Antwerpen)
Tel. +32(0)477 84 71 54
info@surfinstyle.be